20
Jan
10

Eendag…

20 April 2009

Dit was laat een aand in die kroeg.  Swart Frans was die enigste customer en hy was nie haastig nie.  Toe gaan sit ek by hom en begin met hom praat, sommer koeitjies en kalfies.  Soos die gesprek gevorder het, het ons later by politiek uitgekom.  Is dit ook nou nie tipies Suid-Afrikaans nie?  :wink:

Frans is ‘n rustige outjie.  Hy is langer as ek in Angola.  Hy praat vlot Afrikaans, en as die enigste swart Suid-Afrikaner bring hy sy dae deur saam met die boertjies.  Nooit aggressief nie.  Altyd inskiklik, die minste.  Daar het al Afrikaner kontrakteurs gekom wat Frans opgedons het.  Net oor hulle kan.  En hy swart is.  Ek is trots om te sê dat die kamp altyd aan Frans se kant was; hy is immers een van ons.  So erg het dit op ‘n tyd geword dat ‘n sekere groep kontrakteurs net nie meer gebruik is nie – hulle houding het management nie aangestaan nie.

In elk geval, daardie aand praat ek en ou Frans hartsake.  Diep dinge.  Frans verklaar heel in sy skik dat hy vir die ANC gaan stem.  Vir ‘n oomblik was ek nogal geskok.  Ek het dit nie van Frans verwag nie – hy behoort mos nou al te dink soos ‘ons’.  Ek wys hom ons Afrikaners se benarde posisie uit.  Ek sê vir hom, “Frans, maar julle wil ons nie meer in daardie land hê nie.”  Op sy beurt het hy weer geskok gelyk.  Dis asof goed soos naamsveranderings, AA en BEE nooit iets vir hom beteken het nie.

Toe ek sy swak oomblik sien, het ek hom getakel.  “Hoekom, Frans, hoekom die ANC? ”   So het my tirade voortgeduur.  Skielik het Frans begin huil.  Ek het die Peroni’s verdink en hom ‘n druk gaan gee.  Toe hy homself weer bymekaar gekry het, het hy sy trane afgevee en my vierkantig in die oë gekyk.  “Ma”, het hy gesê, “Koevoet het my broer doodgemaak.  Ek sal nooit vir die witmens stem nie.”

Dit het my stil gehad en my weer laat besef:  voor jy nie ‘n myl in die ander ou se skoene geloop het nie… Ons het ook nie verder politiek gepraat nie, net swygsaam ons bier gedrink.  Die volgende dag het ek Frans buite raakgeloop.  Hy het na my gekom en gesê:  “Ma, oor gisteraand…jy sê ons like die boere nie?  Ma, lat ek nou vir jou sê, ons like die boere fokken baie.”  Ek wou nie verder hoor nie en het hom stilgemaak.  Ons het daardie dag ‘n ooreenkoms gemaak:  solank ons twee mekaar like, is die saak reg.  Ons sal nie weer politiek praat nie.

Op ‘n manier was dit gerusstellend om daardie gesprek met Fransie te hê.  Ek het al baie gesê dat as ek vir 4 dekades behandel is soos die swart mense van Suid Afrika behandel is, sou daar baie meer as AA en naamsveranderings gewees het.  Daar sou oorlog – bloed en guts – gewees het.  Ek is nie, om Steve aan te haal, Liewe Jesus nie.  Ek sou wou wraak hê, big time.

Nou is ons klomp wittes nie meer in charge nie.  Ons kerm en kla oor alles en nog wat.  Ja, die regering is korrup.  Maar…kla ons nie met die witbrood onder die arm nie?  Hoekom bly ek in ‘n dorp met skoon strate en sonder een enkele pothole?  Hoekom kan ek vir my vroeg-oggend oefeninkie gaan en die strate verlate kry – met net swart werkers op die pad – en almal groet my vriendelik?  Hoekom kan ek met my kind skool toe stap en nie een oomblik bedreig voel nie?  Ek lees in die koerante van een land, en ek leef in ‘n ander land.  Het kla nie ook gewoonte geraak nie?

Ander kan maar rant en rave.  Die land is nog nie heeltemal moer toe nie.  Die gewone mense, wit en swart, kom basies goed oor die weg.  Dis die politici wat probleme maak waar daar nie probleme is nie.  Die gewone swart mens gaan aanhou om vir die ANC te stem – oor ons geskiedenis.  Dit gaan lank aanhou, maar dit gaan nie vir ewig aanhou nie.

Ek glo dit regtig.  Daar gaan ‘n dag kom dat ons gaan stem vir die regering wat die beste na die land se mense kyk.  Nie vir ‘n ‘wit’ party of ‘n ’swart’ party nie.  Swart mense moet afkoel en ons leer vertrou.  En vice versa.

Byt net vas.

Posted in Suid Afrika 


0 Responses to “Eendag…”



  1. Lewer Kommentaar

Lewer kommentaar

